Monday, April 14, 2014

ESP Shaklee

Apa tu ESP? Bagus ke? Selalu kita dengar orang sebut ESP tapi tak tau pun ESP tu apa?
 
Ok lah...saya cuba terangkan seringkas yang mungkin ya.
 
 
ESP ni singkatan bagi ENERGIZING SOY PROTEIN. Haaa, ada perkataan PROTEIN. Sah2 bagus untuk kesihatan. Sebab utama ESP tersangat lah popular dan produk yang paling laris ialah kerana ESP membekalkan sumber protein. Semua tau kan yang badan kita ni perlukan sumber protein. Dalam pemakanan harian kita, sumber protein ada dalam ikan, ayam, daging. Tapi kenapa everyday makan lauk ayam tapi kerap juga tak sihat. Tak cukup ke? Haaa...untuk pengetahuan semua, ikan, ayam, daging tu kan kita masak dulu before makan. So bila dah masak, dah kena panas api, of course kandungan protein tu akan musnah dan yang tinggal.....tak cukup untuk badan kita yang kerja kadang2 more than 12 hours ni.
 
 
 
Antara RISIKO kalau tak cukup protein dalam badan:
  • Rasa lemah, lesu, dan tak bermaya..akhirnya menggeletar.
  • Kolesterol tinggi, tekanan darah rendah..jadi pening.
  • Punca ulser perut + ulser usus.
  • Luka lambat sembuh akhirnya berparut. Parut ambil masa lama untuk hilang. Parut yg boleh dilihat akan buatkan kita hilang keyakinan untuk berhadapan dengan orang ramai.
  • Mengganggu penglihatan / lama kelamaan jadi kabur.
  • Antibodi lemah. Bila kurang protein, badan tak boleh nak lawan penyakit yang datang.

Kalau cukup protein pula?
 
Macamana nak tau badan kita cukup protein? Kemusykilan di situ. Jadi "always play safe". Ambil ESP ini sebagai pelengkap. No harm at all.
 
Nak amalkan mudah saja caranya. Maksimum 3 sudu besar sehari. Boleh bancuh dgn apa-apa minuman speerti susu / milo / jus dll yang suam atau sejuk sebab protein rosak pada suhu panas. Kalau nk minum banyak kali pagi, petang dan malam boleh bahagikan 1 sudu setiap kali minum. Untuk kanak-kanak, kurangkan dose setengah atau 1 sudu sahaja. Boleh tahan sehingga 2-3 bulan tuuu...
 
So sekarang ni kita dah tau kebaikan dan khasiat ESP Shaklee dan untuk siapa. Kita dalam golongan yang mana ya? Kalau termasuk dalam golongan ingin mencuba...boleh saja. Tak memudaratkan pun. Sesuai untuk semua peringkat umur. Juga HALAL. Nak dapatkan ESP boleh contact saya, Pengedar Sah Shaklee. =)

No comments:

Post a Comment